تجهیزات پزشکی خانگی اغلب مناسب افرادی است که به طور منظم باید معاینه و در منزل درمان شوند. به عنوان مثال افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت، مشکلات قلبی و. . . هستند و نیاز به بررسی مداوم دارند. از طرفی در دسترس بودن تجهیزات پزشکی در منزل بسیار احائز اهمیت است که با خرید آنها تا حدی زیادی دغدغه بیمار و اطرافیان برطرف میگردد. ناگفته نماند که بعضی از لوازم پزشکی خانگی نسخه کوچکتر و سبکتر تجهیزات بیمارستانی است که به منظور کاربری آسانتر در اختیار بیماران قرار میگیرد. این لوازم جهت پیشگیری از روند بیماری، تناسب اندام، توان بخشی، درمان و. . . تولید و عرضه میشود.

پرکاربردترین تجهیزات پزشکی خانگی

وسایل پزشکی طیف گسترده‌ای از انواع ابزار و تجهیزات پزشکی هستند و به بیماران کمک میکند فرآیند درمان در منزل انجام شود. حتی حفظ شرایط سلامتی در منزل را نیز امکان‌پذیر میکند. از جمله لوازم پزشکی که در خانه مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان به ماسک، فشارسنج، تب سنج، دستگاه تست قند خون، ویلچر و. . . اشاره کرد. در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با هر کدام میپردازیم.

فشارسنج یا دستگاه فشار خون

فشارسنج از جمله مواردی است که در اکثر منازل یافت میشود. به ویژه افرادی که بالای 40 سال سن دارند و به  کنترل مداوم سطح فشار خون نیازمند هستند. در این بین بیمارانی هستند که باید در روز چندین مرتبه سطح فشار خون خود را بررسی کنند که مقایسه آنها با یکدیگر به تشخیص سریع و روند درمان کمک میکند. همچنین مدل‌های جدید این دستگاه برای اندازه‌گیری فشار خون و تشخیص ضربان نامنظم قلب نیز کاربرد دارد.

تب سنج

تب کردن از اولین و مهمترین نشانه بعضی از بیماری‌ها است که به معنای وجود یک عامل ویروسی یا عفونی در بدن میباشد. از طرفی تشخیص سریع تب در روند بیماری و درمان آن بسیار مهم است. بیماری‌هایی همچون آنفولانزا که با تب شروع میشود، هر چه سریعتر با تب سنج تشخیص داده شوند، راحتتر میتوان آن را کنترل و درمان کرد. به همین منظور تب سنج به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل پزشکی خانگی است.

دستگاه تست قند خون

این دستگاه ویژه بیماران دیابتی است که به طور منظم نیاز به اندازه‌گیری قند خون دارند. به این دلیل که همه نمیتوانند در هر زمانی به کلینیک یا پزشک برای انجام آزمایشات مرتبط مراجعه کنند، داشتن دستگاه تست قند خون در روند کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار است.

نوار دستگاه قند خون

نوار تست قند خون مهمترین وظیفه را در دستگاه قند خون بر عهده دارد، زیرا باید در کمترین زمان ممکن نتیجه را گزارش دهد و از همین رو دارای اهمیت بسیار زیادی است. این نوارها با جذب خون بیمار و پس از انجام واکنش‌های مورد نیاز روی خون، مقدار قند خون را اندازه‌گیری و به دستگاه گزارش میدهد. جنس نوار قند خون از پلاستیک و یکبار مصرف است. بخش ابتدایی و فلش مانند نوار برای جذب خون و انتهای صاف آن قسمت ورودی به دستگاه است.

ویلچر

برای افراد دارای معلولیت و سالمندان، ویلچر یک وسیله محبوب و کاربردی است. این افراد برای حرکت، راه رفتن و جابجایی از این این وسیله استفاده میکنند تا دچار خستگی، نارحتی و درد نشوند. ویلچر میتوانید به روند بهبود بیماری کمک کند. همچنین کسانی که دارای شکستگی استخوان هستند یا جدیدا عمل جراحی انجام داده‌اند، میتوانند با تجویز و تایید پزشک از آن استفاده کنند. ویلچر دارای انواع مختلفی است که شامل معمولی، ارتوپدی، ویلچر حمام و تاشو میشود. هر یک از آنها طبق نیاز بیمار و تجویز دکتر متخصص مورد استفاده قرار میگیرد.

واکر

این وسیله در زندگی افراد سالمند و کم توان بسیار موثر و کاربردی است. به عبارتی واکر به عنوان یکی از لوازم مهم و ضروری برای بیمارانی است که قدرت عضلات اندام تحتانی آنها کاهش پیدا کرده است و میتواند تاثیر مثبت زیادی هنگام راه رفتن در حفظ تعادل فرد دارد.واکرها اغلب از جنس آلومینیوم با کیفیت تولید میشوند و هنگام ساخت در طراحی ارگونومیک، وزن مناسب محصول، تنظیم ارتفاع برای قدهای مختلف نیز رعایت شده است.

تجهیزات پزشکی خانگی

4 مزیت استفاده از لوازم پزشکی خانگی

  1. صرفه‌جویی: با استفاده از تجهیزان پزشکی خانگی علاوه بر کنترل نسبی بیماری در منزل، در هزینه‌های مراجعه به درمانگاه و پزشک صرفه‌جویی میشود.
  2. پیشگیری و کاهش عوارض بیماری‌ها: در صورت استفاده منظم از این وسایل، این امکان برای بیماران فراهم میشود که به وطر موثری از وضعیت سلامتی خود آگاه و مطلع باشند. همچنین در مراحل ابتدایی بیماری پیشگیری کنند تا از عوارض و پیامدهای اتفاقی جلوگیری کنند.
  3. سهولت در مراقبت: وسایل پزشکی قابل استفاد هدر منزل به طور ساده‌تری نسبت به سایر لوازم پزشکی بیمارستان‌ها طراحی شده‌اند تا موجب سهولت هنگام استفاده و نگهداری شود. به طوری به فرد بدون نیاز به دانش پزشکی تخصصی، میتواند از تجهیزات به درستی استفاده کند.
  4. استقلا و امکان خود مراقبتی: بیماران و اطرافیان با استفاده از وسایل پزشکی خانگی به راحتی میتوانند مراقبت از خود و فرد بیمار را به طور مستقل در منزل انجام دهند. همین امر موجب حس استقلال به ویژه در بیماران و اعتماد به نفس و کنترل بیشتری در مراقبت سلامتی خود داشته باشند.

قیمت تجهیزات پزشکی خانگی

قیمت لوازم پزشکی خانگی همچون سایر تجهیزات به عواملی مختلفی بستگی دارد و تحت تاثیر مولفه‌های متفاوتی است که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

  • شرکت تولید کننده: همان طور که میدانید شرکت‌های مختلفی به تولید و فروش لوازم پزشکی مشغول هستند. هر یک از آنها طبق مواد اولیه که خریداری کرده‌اند، تعداد پرسنل و حقوق دریافتی و تکنولوژی به کار رفته در ساخت تجهیزات، قیمت گذاری میکنند.
  • کیفیت: یکی دیگر از مولفه‌های موثر در تعیین قیمت لولزم پزشکی، سطح کیفی آنها است. به عبارتی دستگاه‌هایی که با مواد اولیه بهتر و با کیفیت‌تری تولید میشوند و عمر بیشتری دارند از قیمت بالاتری برخودار هستند.
  • نوع دستگاه: نوع دستگاه سفارشی عامل موثر دیگیری بر قیمت لوازم خانگی پزشکی است. به طور مثال قیمت تب سنج نسبت به ویلچر بسیار متفاوت است که کارکرد و اندازه دستگاه نیز موجب این تفوات میشود.
  • برند: ایرانی و خارجی بودن مواد اولیه ساخت محصولات و در نهایت برند تجهیزات پزشکی نیز بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد.
  • نوسان قیمت: به دلیل شرایط حاکم بر بازار واردات مواد اولیه و تغییر نرخ ارز تا حد زیادی بر قیمت تجهیزات پزشکی تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

با توجه به تقاضای رو به افزایش تجهیزات پزشکی خانگی، برندها و فروشنده‌های زیادی در تولید و عرضه این محصولات فعالیت دارند. برخی از آنها کالاها از مواد اولیه بی کیفیت یا از شرکت‌های نامعتبر تهیه و به مشتری ارائه میدهند. برای تهیه این محصولات با قیمت مناسب میتوانید به سایت تجهیزات پزشکی پیشگام طب مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *