دستگاه ‌بخور یا بخارساز، ابزارهایی هستند که از طریق آن بخاری ایجاد می‌کنند و برای انجام مراقبت‌های مختلف بهداشتی یا درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به صورت خصوصی یا حتی در سطح خانگی برای استفاده‌های مختلف موجود تولید میشود. همچنین به عنوان کنسول بخور یا دستگاه بخور قابل حمل و شخصی تقیسم میشوند. بخورهای شخصی یا قابل حمل کوچک و در صورت نیاز یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاد هدر سفر هستند. کنسول‌های بخور به منظور مرطوب کردن هوای کل خانه استفاده میشوند که اکثرا بسیار بزرگ و به منظور حمل راحت‌تر دارای چرخ هستند.

کاربرد دستگاه های بخور

از دستگاه بخور به منظور پیشگیری از خشکی هوا مورد استفاده قرار میگیرد. رطوبت رسانی به محیط و بدن از جمله تاثیرات مثبت این دستگاه است که رطوبت را به هوا اضافه میکند. همچنین استفاده از این دستگاه میتواند خشکی وست، بینی، لب‌ها و گلو را درمان کند. به علاوه در کاهش بعضی از علائم ناشی از آلرژی، اگزما، سینوزیت، سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. هنگامی هوا سرد و خشک میشود مانند فصل زمستان یا پاییز، رطوبتی که از دستگاه بخور حال میشود، قادر است خشکی پوست و هوا را رفع کند. همین امر موجب شده است از دستگاه بخور جهت تسکین موارد زیر کاربرد داشته باشد.

  • ترک لب‌ها
  • سرفه خشک
  • خشکی پوست و گلو
  • سردرد و احتقان سینوس
  • تارهای صوتی تحریک شده
  • بینی‌های خونی و سوزش بینی

انواع دستگاه بخور

به طور کلی 4 نوع دستگاه بخور داریم که بنا بر نوع استفاده، بودجه و محیطی که قصد رطوبت رسانی در ان را دارید، متغیر است. در ادامه به معرفی چند دستگاه بخار می‌پردازیم.

دستگاه بخور گرم

این دستگاه انرژی الکتریکی کمتری مصرف میکند. نحوه کارکرد بخور گرم به این صورت است که آبها را گرم سپس پیش از بیرون دادن به آن را سرد میکند. این دستگاه‌ها از ارزان‌ترین و قابل حمل‌ترین بخورهای رطوبت‌ ساز هستند. به راحتی از داروخانه نیز قابل تهیه است، همچنین به صورت آنلاین می‌توانید از تجهیزات پزشکی پیشگام طب به صرت آنلاین سفارش دهید. لازم به ذکر است که دستگاه‌های بخور گرم ممکن است خطرساز باشد و باعث سوختگی شود. به همین منظور چنانچه دارای فرزند کوچک هستید، مراقب آن باشید.

دستگاه بخور سرد

کارکرد بخور سرد به این صورت است که آب سرد را به بیرون اسپری می‌کند. بخار خنک این دستگاه، سرفه و احتقان ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش میدهد. به علاوه هوای محیط را مرطوب نگه میدارد و یکی از بهترین دستگاه‌های بخور برای کودکان به شمار می‌آید. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، مرطوب کننده‌های سر در مقایسه با مرطوب کننده‌های گرم برای رفع سرماخوردگی بازخورد بهتری دارند.

دستگاه بخور اولتراسونیک

این دستگاه از طریق ارتعاش یک مه خنک کننده تولید میکند. قیمت هر واحد بنا بر متراژ مورد نیاز هر محیط متغیر است. هر دو مدل سرد و گرم بخور اولتراسونیک تولید و عرضه میشود. توصیه میشود اگز دارای فرزند هستید مرطوب کننده این مدل دستگاه بخور به ویژه خنک کننده آن انتخاب درستی است.

دستگاه بخور

4 تفاوت دستگاه بخور سرد با گرم

  1. عملکرد: بخورد سرد مه خنکی به هوا انتقال میدهد اما بخور گرم مه گرم در هوا توزیع میکند.
  2. امنیت: بخور گرم ممکن است سوختگی را به ویژه برای کودکان به همراه داشته باشد اما بخور سرد ایمن‌تر است و جهت استفاده در مهدکودک نیز گزینه مناسبی است.
  3. مصرف انرژی: بخورهای گرم انرژی بیشتری مصرف میکنند، چرا که آب را باید گرم کنند. اما بخورهای سرد چون به عناصر گرمایشی نیازی ندارند از لحاظ مصرف انرژی کارآمدتر هستند.
  4. بهداشت: بخور گرم برای مشکلات تنفسی، مسکن خوبی است و احتقان را بهبود میبخشد اما برای فصول گرم سال مناسب نیستند. با توجه به همه کاره بودن بخور سرد در تمام فصول نیز قابل استفاده است.

کاربرد انواع دستگاه بخار

دستگاه‌های بخار را میتوان بر اساس نوع کاربرد نیز انتخاب کرد. در ادامه به توضیحاتی در مورد کاربرد دستگاه‌های بخار میپردازیم.

بخور صورت (فیشر)

این دستگاه‌ها برای پاکسازی پوست صورت و باز کردن منافذ پوستی استفاده می‌شوند. بخاری که توسط این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند به پوست کمک کند تا مرطوب شود و مواد مختلفی را بهتر جذب کند.

بخور برای تنفس

این دستگاه‌ها برای درمان مشکلات تنفسی و گلو مانند سرفه، سرماخوردگی، یا آلرژی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخار که توسط این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، به تسکین علائم این مشکلات کمک می‌کند.

بخور برای اتاق

این دستگاه‌ها معمولاً برای افزایش رطوبت هوا در اتاق‌ها استفاده می‌شوند. آنها به عنوان یک جزء از سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع (HVAC) در خانه‌ها یا دفاتر ممکن است نصب شوند.

دستگاه‌های بخور پزشکی

برخی از دستگاه‌های بخور برای استفاده در مراکز بهداشتی یا پزشکی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها برای ارائه تراپی بخار برای بیماران با مشکلات تنفسی یا عفونت‌های ریه ممکن است استفاده شوند.

دستگاه‌های بخور همراه با عصاره‌های گیاهی یا روغن‌های اسانس

برخی از دستگاه‌های بخور به همراه مخلوط‌های گیاهی یا روغن‌های اسانسی طراحی شده‌اند تا به موارد مختلفی مانند آرامش، خواب بهتر، یا تسکین از استرس کمک کنند.

قیمت دستگاه بخور

قیمت دستگاه های بخور به عوامل مختلفی همچون نوع، برند و کاربرد بستگی دارد. مصرف کنندگان باید با توجه به اندازه محیط مورد نظر و کاربرد آن یک نوع دستگاه بخور را انتخاب کنند. ناگفته نماند که دستگاه‌های بخور معمولی یک روش ساده و مقرون به صرفه به منظور پیشگیری و درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و خشکی پوست است.

نتیجه‌گیری

در انتها به این نتیجه میرسیم که کلیه دستگاه‌های بخور، رطوبت هوا را افزایش میدهند و هر دو مدل آن به رفع خشکی پوست و بینی کمک میکند. به عبارتی بخور گرم آب را میجوشاند و بخار آن را وارد هوا میکند و بخور سرد بخارهای خیلی ریی از هوای خنک را در محیط پخش میکند. افزایش رطوبت محیط علاوه بر تسکین رفه، احساس فشار روی قفسه سینه و علائم گرفتگی بینی را کاهش میدهد. قبل از استفاده از هر دستگاه بخور، بهتر است دستورالعمل‌ها و راهنمای تولید کننده را مطالعه کنید و از ایمنی و تجهیزات مربوطه اطمینان حاصل کنید. همچنین، در صورت وجود مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات سلامت، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *